Food

Hartige simpele hapjes babyshower

Zoete recepten en hapjes zijn genoeg te vinden op mijn blog. Maar ik bedacht me dat het eigenlijk ontbreekt aan hartige hapjes. De zoete simpele hapjes voor een babyshower is één van mijn best bekeken blogposts. Tijd om ook een hartige variant voor jullie te schrijven. Nu heb ik de afgelopen tijd geen babyshowers meer gehad maar dat weerhoudt mij er niet van om toch hapjes te verzinnen.

caprese-sticks

Bron

Een klassieker:  caprese sticks. Deze zijn super simpel te maken. Je kan een mini variant maken op een kleine prikker of een grote zoals op bovenstaande foto. Je hebt nodig: tomaatjes, mini mozzarella bolletjes en basilicum blaadjes (takjes, of van de plant) Rijg de ingrediënten om en om op de prikker. Zelf vouw ik de blaadjes altijd een keertje dubbel en prik ze er op.

img_20150814_125656

Nu zijn de prikkers op de foto wel super saai. Daarom deel ik ook gelijk een tip voor leuke zelfgemaakte  babyshower prikkers. Eerder liet ik je de prikkertjes met rompers en hartjes al zien bij de zoete hapjes. Met mooi karton, een pons/schaar, wat lijm en je prikkertjes kom je al heel ver.

20170221_104705

20170221_140549

 

Ik begon met het uitzoeken van mooi karton in 2 kleuren. Daaruit ponste ik 10 cirkels met een geschulpt randje. Heb je geen pons? no problem als je een ronde vorm overtrekt op het karton en uitknipt heb je ook cirkeltjes. Zonder geschulpt randje, dan dan weer wel. Vervolgens ponste ik ook nog 10 hartjes uit. De cirkel pons haalde ik bij Pipoos en het hartje bij Action. Pak 10 saté prikkers, kan zowel smal als breed. Nu kun je kiezen om de cirkels met gewone lijm op de prikkers te plakken maar ik gebruikte een lijmpistool. Dat werkt snel en plakt goed. De hartjes kun je door middel van dubbelzijdig tape op het midden van de cirkels plakken. Natuurlijk kun je er bijvoorbeeld ook een leuke tekst op schrijven en hierin handlettering gebruiken. Laat je creativiteit de vrije loop..

img_20160825_121734

  1. Wraps geitenkaas met honing ham en tomaat/ 2. wraps met paprika spread en ham

Ook deze hapjes zijn in een handomdraai op tafel gezet. Je hebt nodig: wraps (naturel of volkoren), schouderham, tomaatjes, geitenkaas met honing en paprika spread (Zonnatura). Voor wrap nr 1. besmeer de wrap met geitenkaas met honing daarop leg je 2 plakjes ham. Snijd 4 a 5 tomaatjes door de helft en leg in een rijtje op de wrap. Oprollen, in wat huishoudfolie en even in de koelkast. Voor wrap nr 2. besmeer de wrap met paprika spread en daarop leg je 2 plakjes ham. Je zou ook nog wat gegrilde paprika in reepjes kunnen snijden en deze net als de tomaatjes in een rijtje op de wrap leggen. Ook deze wraps zet je even opgerold in wat huishoudfolie in de koelkast. Na ongeveer een uurtje in de koelkast snijd je met een scherp mes mooie plakjes van de wrap. De plakjes zet je vast met die superleuke prikkertjes die je hebt gemaakt!

*let bij de geitenkaas eventjes op dat het geen rauwmelkse kaas is, op de verpakking is dan au lait cru vermeld. Echter zijn de meeste kazen in Nederland gepasteuriseerd en dus veilig te eten, maar een gewaarschuwd mens..

salad

Als laatste een super simpele salade met gerookte kip. Wat heb je nodig? een gerookte kip, een zak veldsla, tomaatjes, pijnboompitjes, peper en zout. De kip snijd je in kleine stukjes. Was de veldsla en dep ‘m wat droger tussen wat keukenpapier. Snijd de tomaatjes in stukjes. Gooi alles in een mooie schaal, bestrooi met de pijnboompitjes. Als laatste besprenkel je de salade met olijfolie, peper en zout en roer tot slot even door.

Nog meer ideetjes voor simpele hapjes:

  • mini croissantjes met ham/kaas
  • komkommer gevuld met een salade naar keuze. Bijv. ei, tonijn, etc.
  • schaaltjes met tomaatjes, komkommer, blokjes kaas
  • mini sandwiches met eiersalade en komkommer
  • mini pizza
  • gehaktballetjes
  • satéstokjes

De hoeveelheid van alle hapjes kun je natuurlijk zelf aanpassen naar het aantal gasten op de babyshower! Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om wat lekkers te maken wat niet al te veel tijd kost. Laat je me even weten wat jij hebt gemaakt?

afsluiter

 

6 gedachten over “Hartige simpele hapjes babyshower

Geef een reactie

