creatief

Herfst in huis

Op een mooie zonnige dag in de herfst stond er een boswandeling op de agenda. Hoe heerlijk is het om lekker door het bos te lopen en te genieten van al het moois wat je er tegenkomt? Het lijkt dan net of je even bent afgesloten van de drukke buitenwereld. Als je goed luistert hoor je de specht die druk aan het werk is. Op een kleine 20 minuten afstand hier vandaan ligt het bos bij Huijbergen. Wanneer we een boswandeling gaan maken pakken we altijd de auto en rijden daarheen. Standaard uitrusting is voor mij een lege tas. Ik verzamel namelijk graag allemaal mooie spulletjes die je in het bos kunt vinden.

20161017_111111

Vandaag laat ik jullie zien hoe je met simpele schatten uit de natuur wat herfst in je huis kan brengen. Wat heb je nodig? om te beginnen een lege schaal naar keuze. Ook kun je gebruik maken van een bord of een windlicht. Leef je even lekker uit en ga creatief aan de slag. Zelf vind ik het super gezellig om in de herfst een (geur)kaarsje aan te steken. Het word sneller donker en het geeft wat sfeer in huis. Bedenk wel dat je geen losse kaarsjes neerzet in je stuk in verband met brandveiligheid. Gebruik een kaarsje in een glas, twijfel je nog? pak dan gewoon ledlampjes in kaarsvorm.

20161017_111221

Nu je de schaal (of bord/windlicht) en het kaarsje hebt uitgezocht is tijd om te kijken naar de vulling. In het bos kun je bijna alles meenemen wat je mooi vind. Het ligt er namelijk voor het oprapen! Laat wel paddenstoeltjes staan en kijk kritisch naar insecten die je op al die schatten tegenkomt. Zo liet ik bijvoorbeeld dingen met veel gaatjes er in gewoon lekker liggen, je wilt natuurlijk geen houtworpjes mee naar huis nemen! In mijn tas gingen dennenappels in verschillende vormen en maten, hulsjes van beukennootjes, tamme kastanjes met wat bolsters, eikeltjes, dennentakjes en een mooi rood blaadje.

20161017_111155

Thuis lag er in mijn lade met home deco spulletjes ook nog wat herfst spul. Zo vond ik daar ook nog een paar dennenappels en stokjes kaneel. Dat ruikt ook zo heerlijk herfstig. Ik begon met het neerleggen van de dennentakjes op de bodem van de schaal. Leg neer hoe jij dat mooi vind. Ga je voor strak of laat je speels wat takjes boven de rand van de schaal uit piepen? Zet je (geur)kaarsje in het midden van de schaal. Natuurlijk kun je ook kiezen om meerdere kaarsjes in de schaal te zetten, gebruik je fantasie.

20161017_111204

Nu komt het leukste gedeelte. Je gaat al je herfst schatten neerleggen in de schaal. Je kan het in groepjes doen als je houd van wat strakker. Ook kun je kiezen om alles kriskras door elkaar te verspreiden over de schaal. Zelf maakte ik een combi van dennenappels aan de rand van de schaal en verder alles een klein beetje in groepjes. de kaneel legde ik neer in bosjes bij elkaar. Let bij de dennenappels eventjes op dat er nog wat hars aan kan zitten, dit plakt enorm en krijg je met wat spiritus of wasbenzine eenvoudig van je handen.

20161017_113118

En dat is alles. De bolsters van de tamme kastanjes waren leeg toen ik ze meenam. Thuis heb ik er wat tamme kastanjes ingelegd omdat ik dat zo leuk vind staan. Ze komen tenslotte toch uit dat huisje! Zoals ik eerder al schreef, maak de schaal naar je eigen fantasie. Gebruik wat jij mooi vind en maak er een herfstig feestje van. Voeg bijvoorbeeld ook kleine pompoentjes of mini appeltjes toe voor wat kleur.

 

afsluiterklassiek

Geef een reactie

