creatief

DIY mandala tekenen

Zin om creatief aan de slag te gaan maar weet je niet hoe te beginnen? Speciaal voor jullie heb ik een DIY gemaakt om een mandala te kunnen tekenen. Mocht er na deze DIY vraag zijn naar een workshop laat het mij dan zeker even weten!

20160525_143424

Wat heb je nodig? witte kaarten van stevig karton 10×15. Ik koop ze bij HEMA, je kunt met zo’n pakje wel even vooruit. Verder een gum, een potloodpen of een potlood en zwarte fineliners met puntjes in verschillende diktes. Ik werk graag met het merk Sakura maar er zijn ook genoeg andere pennen verkrijgbaar die je kunt gebruiken. Wil je geen zwart dan kun je ook voor gekleurde fineliners kiezen!

20160525_143629

Zoek een ronde vorm die de gewenste grootte heeft en trek deze lichtjes om met potlood. Het is belangrijk dat je niet te hard drukt want je wilt het straks weer netjes uit kunnen gummen natuurlijk..

20160525_144206

Pak een blanco kaartje en zet wat hulplijntjes zodat je ongeveer weet waar het midden van je kaart zit. Je kunt er meer zetten naar gelang je dit nodig vindt. Ook hierbij, druk niet te hard.

20160525_144412

Schets wat lichte cirkels in verschillende grootten. Dit helpt je straks om je mandala mooi in te kunnen delen. Op deze manier lukt het ook beter om symmetrisch te kunnen werken. Ik moet wel zeggen dat het bij mij nooit perfect is uitgemeten en dat vind ik ook niet belangrijk. Als je dat wel wilt moet je het uitmeten of op de computer tekenen..

20160525_145216

Je bent nu klaar om te beginnen met het centrale punt in je mandala. Ik gebruik hiervoor zelf het liefste bloemenvormen zoals je ook op mijn voorbeeld kunt zien. Schets deze lichtjes, straks gum je het toch weer uit als je eenmaal met de fineliner netjes je lijnen hebt neergezet.

20160525_150113

Het leuke is dat je de mandala helemaal naar eigen keuze kunt invullen. Maak gebruik van verschillende vormen en schets deze in grove lijnen. Later komt pas het invullen, je wilt tenslotte niet teveel moeten gummen. Wissel ronde vormen af met puntige vormen, gebruik je fantasie. Alles is mogelijk!

20160525_151338

Bovenstaand voorbeeld heb ik getekend om je een idee te geven hoe je vormen in kunt gaan vullen. Zo zie je opvulling voor grote vlakken. Verschillende vormen en de indeling hiervan en ook verschillende randjes die je kunt gebruiken. Zoals je ziet zijn de mogelijkheden eindeloos. Er zijn vast nog veel meer verschillende manieren om je mandala invulling te geven maar bovenstaande tekeningen gebruik ik zelf veel.

20160525_154209

Je gaat nu je mandala overtrekken met zwarte fineliner. Nu is de mogelijkheid om je ontwerp nog verder te perfectioneren. Om deze reden is het fijn dat je eerst met potlood een schets hebt gemaakt, dit is altijd aan te passen. Wanneer je deze grove lijnen hebt gezet laat je de pen goed drogen. Gum nu de potloodlijntjes weg en begin met het opvullen van de verschillende vormen. De mandala uit her voorbeeld is nog niet af maar ik heb onderstaande voorbeelden voor jullie zodat je inspiratie op kunt doen voor jou mandala!

Het leuke is dat je door het werken met verschillende pennen een hele andere mandala neer kunt zetten. Je kunt kiezen voor zwart, dit zo laten of hem zelfs nog inkleuren. Wanneer je zwart te standaard vind kun je gekleurde fineliners gebruiken om je mandala een vrolijk tintje te geven. Ik ben super benieuwd naar jullie creaties dus kom maar op!

afsluiter

2 gedachten over “DIY mandala tekenen

Geef een reactie

