Personal

Hoe overleef ik mijn scriptie?

Een heel schooljaar lang ben ik heel druk bezig geweest met afstuderen. Ineens is daar het moment dat je scriptie is ingeleverd en je niets meer kunt doen dan wachten op de uitslag.. Zojuist hoorde ik dat ik ben geslaagd!! Vandaag deel ik met jullie mijn tips hoe ik mijn scriptie heb overleefd. Ik hoop dat het jullie ook kan helpen wanneer je aan de slag moet met afstuderen of bijvoorbeeld examens.

scriptietekst

1.Zoek een ruimte waar jij het fijnst kunt werken, zorg dat alles wat je nodig hebt binnen handbereik ligt. Vergeet ook niet lekker wat te drinken neer te zetten. Wanneer je net als ik snel afgeleid bent kan een koptelefoon helpen wanneer je geluidsfragmenten moet beluisteren. Op mijn stage hadden we bijvoorbeeld aparte kleine kantoortjes waar ik heel wat uurtjes heb doorgebracht.

tumblr_nckfvvj6h11tuaylwo1_1280

Bron

2. Werk niet non-stop door maar neem af en toe een pauze. Ga echt even wat anders doen, kom vanachter je computer. In mijn pauzes ging ik bijvoorbeeld mooie foto’s kijken op instagram en heb ik heel veel getekend, even iets anders aan je hoofd dan je scriptie.

mandalacurlycreative

3. Maak een planning en probeer jezelf daar zoveel mogelijk aan te houden. Als echte control freak maakte ik een planning wat er voor zorgde dat ik minder stress heb ervaren. Natuurlijk kan je soms afwijken maar zonder planning was ik niet op hetzelfde tijdstip klaar geweest als dat ik nu was. Ook voor anderen kan een planning prettig werken, denk aan het afnemen van interviews. De mensen die je gaat interviewen willen dit ook graag in hun agenda kunnen schrijven. Plan ook wat tijd voor reserve interviews mocht er iemand ziek worden of afvallen e.d.

planning

4. Vraag verschillende personen je scriptie te lezen en feedback te geven(naast je docenten). Zo heb ik mijn scriptie laten controleren op Nederlandse taal maar ook op begrip van de termen die je gebruikt. Snapt een persoon die niet thuis is in de wereld van jou onderwerp waar het over gaat? Tenslotte is het de bedoeling dat iedereen je scriptie zo moet kunnen lezen en begrijpen wat er staat.  Dat betekent uiteraard niet dat je in Jip en Janneke taal moet gaan schrijven want het blijft een zakelijk document!

feedback

5. Laat je vooral niet gek maken door wat anderen zeggen/vragen. Zelf heb ik het regelmatig ervaren dat anderen vragen gingen stellen. Hoe ik bepaalde dingen heb vormgegeven in mijn scriptie, hoe lang ik er over had gedaan, etc. Allemaal vragen waar je behoorlijk onzeker van kunt worden wanneer het heel anders blijkt dan wat diegene heeft neergeschreven. Of dat ik langer over een hoofdstuk had gedaan dan anderen, dit zegt namelijk helemaal niets. Ook heb ik de ervaring dat je het echt zelf moet doen, ik heb soms geholpen door feedback te geven, maar hé heb vertrouwen in jezelf! In voorgaande jaren hebben anderen nog mee kunnen liften door groepswerk maar er wordt van jou verwacht dat je dit gewoon helemaal alleen tot een goed einde weet te brengen. Jij hebt het onderzoek doorlopen dus jij bent de expert op het gebied van jouw scriptie!

questionmark

Bron

Mocht jij nog gouden tips hebben laat ze dan vooral achter in de reacties. Het is toch fijn om anderen te kunnen helpen deze superdrukke en intensieve periode door te komen?

afsluiter

2 gedachten over “Hoe overleef ik mijn scriptie?

Geef een reactie

