Food

Persoonlijk: foodie frustraties

Er moet me toch even iets van het hart. Normaal zijn mijn blogposts altijd vrolijk en hoop ik ook inspirerend. Vandaag eens wat anders.. Ik ben redelijk actief op instagram en als echte foodie kan ik echt genieten van mooie food foto’s. Regelmatig ben ik zoek naar de mooiste foto’s en soms stuit ik ook op inspirerende recepten die ik dan lekker ga uitproberen als ik studieontwijkend gedrag vertoon.  In mijn zoektocht wordt ik overstelpt met foto’s van allerlei fitgirls en mensen die zoveel kilo’s zijn afgevallen. Begrijp me niet verkeerd voor sommige mensen is afvallen pure noodzaak vanwege de gezondheid en wanneer dit lukt verdienen ze dan ook zeker een complimentje.

mexico20011

Bovenstaande foto was in Mexico tijdens onze vakantie in 2011. Nadien gingen er ook zeker nog wat heerlijke stukjes vlees/vis en lekkere toetjes op mijn bordje..

Hetgeen waar ik me juist zo aan stoor is alle foto’s van extreem magere mensen. Op de voor- foto’s hebben ze meestal in mijn ogen een gezond gewicht/figuur en de na foto’s vaak echt extreem dun. En ja hieraan irriteer ik me. Ik geniet zelf ontzettend van lekker eten maar let uiteraard wel op dat ik een beetje gezond eet. Maar genieten vind ik zo belangrijk. Het lijkt wel of social media overstroomt met mensen die leven op blaadjes sla en allemaal groene smoothies. Prima als je daarvoor kiest maar ik ga me dan bijna schamen voor mijn gezonde damesfiguur met een klein beetje vetjes. Natuurlijk baal ook ik weleens van mijn buik die net een klein beetje over mijn broek piept. Maar ik vind al dat super strakke, mega dunne gewoon echt niet mooi (en het lijkt me ook niet zo gezond om er zo extreem mee bezig te zijn) En stiekem begrijp ik ook niet dat er ongeveer 7 dagen in de sportschool worden doorgebracht. Natuurlijk sport ik zelf ook maar 1 a 2 keer per week is voor mij prima

VLUU L100, M100  / Samsung L100, M100

Ik hoop dat ik hier niemand mee voor het hoofd heb gestoten maar het is iets wat me bezig houdt. Ongevraagd wordt ik gebombardeerd met foto’s van mensen die extreem dun/gespierd zijn en lijkt het wel of ik niet mag houden van een figuur wat past bij mijn liefde voor lekker eten. Natuurlijk betekend het niet dat ik me alleen maar volstop met lekker en soms ook ongezond eten. Hiervan geniet ik met mate (in mijn geval in het weekend). Zo houd je gezond eten en toch genieten veel langer vol denk ik. Het grootste deel van mijn boodschappen kar moet van mezelf wel bestaan uit groente en fruit maar een reep choco of wat lekkers mag er ook best bij. Ben wel benieuwd hoe jullie als lezers hier tegenaan kijken..

 

afsluiter

12 gedachten over “Persoonlijk: foodie frustraties

  1. Goede blog. Ik herken je punt wel. Zeker Instagram kent veel gebruikers met de levensstijl die je schetst. Een gezond eet- en beweegpatroon ziet er echter anders uit. Goed om te beseffen en nog eens te benadrukken met een blog als deze.

  2. Nee hoor, bent zeker niet de enige 🙂 Ik herken me in wat je schrijft. Als je naar modellen kijkt of kleedpoppen in de winkel vraag ik me ook vaak af of dat nu de norm is, je moet je haast wel een koe voelen dan met een maatje 38 of meer. Een gezond gewicht is heel belangrijk, maar mag geen obsessie worden. Ik heb een zus die anorexia heeft, ik ken het verwoestende effect daarvan, de pijn, de frustratie, de angst… Niet dat al die magere lijven waarover je het hebt nu aan anorexia lijden, maar ze scheppen wel een ideaalbeeld dat gevaarlijke gevolgen kan hebben voor het zelfbeeld van (jonge) meisjes en vrouwen én uiteindelijk ook voor hun (mentale) gezondheid…

  3. Helemaal met je eens Maris! Gezond eten is goed, maar trek niet je haren uit je kop als je zin hebt in een mega stuk chocoladetaart. Ik ben pro lekker eten en lekker in je vel zitten heeft wat mij betreft vooral te maken met gelukkig zijn. En van die chocoladerepen word ik héél gelukkig. Die vetrolletjes neem ik voor lief 🙂 Bij jou heb ik die rolletjes overigens nooit kunnen ontdekken 😉 xo Daisy

  4. Hallo! Ik wil toch wel even kwijt dat ik je snap, maar dat dit ook wel vragen bij me oproept.. als je het figuur van de zogenoemde ‘fitgirls’ echt niet mooi vindt (wat ik trouwens best kwetsend vind) dan ontvolg jeze toch gewoon? Just curious 🙂

    1. Hey Rianne, ik volg ze niet maar kom het onverhoopt heel veel tegen als ik gewoon zit te zoeken naar leuke feeds 😉
      Het is ook echt niet mijn bedoeling om mensen er mee te kwetsen..

      xx

Geef een reactie

