Food·Review

Boeken review van XL naar S

Ik ben dol op boeken. Zo lees ik bijvoorbeeld graag thrillers van Tess Gerritsen en van Scandinavische schrijvers. Ook vind ik het heerlijk om zonder na te hoeven denken chicklits te lezen als Shopaholic. Maar waar ik ook echt heel erg van kan genieten zijn kookboeken en boeken over de gezondheid. En dan het liefst gewoon gecombineerd in 1 boek! Ik kocht pas geleden het boek van XL naar S van Mieke Kosters en hiervan heb ik een review geschreven

20160125_132557

Ik werd enthousiast gemaakt door een klein boekje wat vast zat aan de Flair die hier wekelijks op de mat valt (kerstcadeautje van werk) In dat kleine boekje stonden een aantal recepten van Mieke met een korte uitleg over het boek. Dat sprak mij zo aan dat ik besloot het boek te bestellen. Het werd mij namelijk duidelijk dat dit geen dieet is maar het aanpassen van je eetpatroon. Voor mij is dit in ieder geval veel beter vol te houden dan dingen vervangen door shakes e.d. Ik heb het boek aandachtig doorgelezen en ook genoten van alle prachtige foto’s.

20160125_132745

Vooraf aan elke menugang staat een index met daarin alle recepten uit het desbetreffende hoofdstuk. Hier staat ook gelijk bij welke maat het recept heeft (het aantal kcal) Zo kun je snel zien of het recept voldoet aan jouw eetwensen. Ook geeft Mieke bij een aantal recepten tips hoe je het kunt veranderen van maat. Door bijvoorbeeld een ingrediënt toe te voegen of iets weg te laten. Super handig dus!

20160125_132850

Zoals ik al zei ben ik echt een sucker voor mooie foto’s en dan zit je met dit boek zeker wel goed. De gerechten zijn prachtig gefotografeerd. Hierdoor werd ik uitgedaagd ook een mooie achtergrond te maken voor de foto’s die ik heb geschoten voor deze review. Voor mij is de granola op bovenstaande foto niets nieuws want die maak ik al wekelijks. Maar kijk eens naar al die frisse kleuren, hierdoor krijg je toch zin om aan de slag te gaan in je keuken?

20160125_132955

Zoals sommigen misschien weten ben ik dol op salades (vooral in de zomer) en in het boek van Mieke heb ik hiervoor mooi weer wat inspiratie op kunnen doen. Zelf zag ik in een aantal recepten olijven staan en die lust ik echt niet. Maar wees creatief en vervang dit dan door een ander ingrediënt of laat ze gewoon weg. Is het een ingrediënt wat je niet kent in een recept daag jezelf eens uit om het te proberen en laat je verrassen.

20160125_133140

In het boek staan ook mooie vintage borden en ja dan ben ik verkocht. Ik houd zo ontzettend van oma servies en kan er dan ook niet genoeg van hebben in mijn verzameling. Hoe leuk is het dan als je dit ook tegenkomt in een kookboek? De pastasalade hierboven is het eerste recept wat ik ga proberen uit het boek, spannend.. Natuurlijk zal ik het jullie laten weten als het mij goed is bevallen!

Mijn mening: Van XL naar S is een helder en mooi vormgegeven kookboek met inspirerende recepten. Recepten zijn in de meeste gevallen zeer eenvoudig en daarbij denk ik ook fool proof. De recepten bevatten (bijna) geen bijzondere ingrediënten waardoor je je boodschappen gewoon bij de supermarkt kunt blijven doen. Ook vind ik dat het makkelijk in te passen is binnen mijn eetpatroon en hierdoor langer vol te houden. Je hoeft er niet eens veel dingen voor te laten! Zo eet ik net als Mieke zelf ontzettend graag chocolade (ik beperk dit tot in het weekend). Het boek geeft je tips hoe je nog gewoon kunt genieten van jouw guilty pleasure. Als je houdt van mooie foto’s , easy recepten en graag in je keuken staat om een gezonde maaltijd te maken is dit echt een aanrader!

Het enige wat ik zelf graag iets meer had gezien in het boek is wat meer recepten om te bakken. Dat is puur omdat hier mijn interesse ligt en veel recepten vaak ongezonde ingrediënten bevatten als suiker en boter. Hiervoor ben ik dan ook altijd op zoek naar gezondere alternatieven die ik zou kunnen maken.

Het boek is voor 19,99 te bestellen bij Managementboek.nl en wordt ook nog eens gratis bij je thuisbezorgd. Zelf niet zo’n keukenprinses? geef het boek eens cadeau aan een echte foodie.

afsluiterklassiek