creatief

DIY stijlvolle krans

Tsja het zal weer eens geen waar zijn.. ik loop in de Action en de ideetjes poppen in mijn hoofd. Zo zag ik op instagram een krans langskomen en dit bracht mij op het idee om zelf een krans te maken die mooi bij mijn huis past. Lees romantisch en landelijk. Vandaag laat ik jullie stap voor stap zien hoe je een stijlvolle krans kunt maken.

20151112_143400

Wat heb je nodig? . De meeste spulletjes kocht ik bij Action of Groenrijk (maar dit kan je vaak ook wel bij Action vinden) De piepschuim krans staat niet op de foto, deze kocht ik voor 0,59 cent (Action).  Verder gebruikte ik kleine zilveren steekspeldjes. Wat ook niet op de foto staat is een lijmpistool maar die kun je zo overal ongeveer wel kopen. Is zeker de moeite waard want ik gebruik het regelmatig.

De houten stukjes waren 0,69 voor een doosje en daaraan heb je genoeg voor 1 krans. Kerstballetjes heb je in veel verschillende kleuren en maten die kun je dus naar smaak uitkiezen. De kerstballetjes zijn van glas en waren 1,49. Ik kocht wit en champagne kleur had ik nog over van vorig jaar. Bij Action kocht ik ook nog rosé kleurige belletjes voor 0,92 ik had zelfs nog wat over na deze krans. De textielgaren en witte glitterblaadjes kocht ik vorig jaar bij Action hiervan weet ik geen prijs meer. De schuimroosjes kocht ik vorig jaar bij Groenrijk maar zijn ook in de Action te koop (met glitters) in verschillende formaten. Ook het ijzerdraad kun je bij Action vinden en ze hebben er vast ook wel een nijptangetje.

20151112_134049

Je begint met het omwikkelen van de krans met textielgaren. Dit doe je redelijk strak. Tussendoor kun je het garen af en toe vastzetten aan de achterkant met een zilveren speldje. Zo doe je dat ook bij het begin van je krans. Heb je garen te kort geknipt zorg dan dat je dit aan de achterkant kunt wegwerken. Dit doe je door gewoon een nieuw stuk textielgaren te pakken en vast te zetten met een speldje, zorg voor overlap. Alle speldjes prik je vast in de achterkant van de krans.

20151112_141925

Zo ziet de krans er uit als hij geheel is omwikkeld. Natuurlijk kun je elke kleur textielgaren naar keuze gebruiken. Wat ook leuk is is grof juten touw bijvoorbeeld! Dat maakt het geheel wat stoerder.

20151112_14374220151112_143832

Vervolgens maak je kleine soort krammetjes van je ijzerdraad wat je afknipt met een kleine nijptang. Hiermee pin je straks de mini kerstballetjes in je piepschuim. Je haalt het haakje door het oogje van de kerstbal en steekt dit voorzichtig tussen een stukje garen in het piepschuim. De krammetjes werk je weg door het garen er gewoon iets overheen te trekken (voorzichtig)

20151112_14393620151112_150334

Er is geen vaste volgorde om de balletjes te verdelen. Kijk wat je mooi vind en wat je verder nog op je krans wilt plaatsen. Ik heb gekozen voor witte en champagne kleurige balletjes en stak dit willekeurig in het piepschuim. Je ziet dat niet alle balletjes mooi vallen. Komt goed, hiervoor gebruik je straks je lijmpistool! Zo kun je ze vastzetten in elke richting die je wilt

20151112_151230

Ik plakte alle witte balletjes vast in de gewenste richting en de champagne kleurige liet ik los liggen. Later wil ik deze namelijk nog wat richting het hout vormen. Dus dan lijm ik ze pas vast zodat het er netter uit ziet en het ook voorkomt dat ik mijn houten stukjes niet meer tussen de balletjes kan plaatsen.

20151112_151740

Ik plakte met mijn lijmpistool de houten deeltjes op de krans en lijmde de champagne kleurige balletjes vast. Ik verknipte nog wat houten deeltjes in vieren zodat ik die nog kon gebruiken om eventuele leegtes op te kunnen vullen.

20151112_152311

De witte blaadjes bevatten een stukje ijzerdraad maar knipte ik af boven het ijzerdraad. Dus door het plastic. Ik knipte elk blaadje los en plaatste dit rondom de houten deeltjes

20151112_153220

Het ziet er dan zo uit, vervolgens knipte ik van alle rozen die ik wilde gebruiken het ijzerdraadje af met de nijptang. Ik lijmde de rozen in de buurt van de houten deeltjes vast met mijn lijmpistool. Wees voorzichtig want ik verbrandde zoals gewoonlijk weer eens een vinger..

20151112_155236

Als laatste lijm je de belletjes in willekeurige volgorde vast. Ik gebruikte zowel de matte als de glanzende versie voor wat afwisseling. Toen keek ik waar er nog wat lege plekjes waren en daar lijmde ik de kleine houten deeltjes op vast.

Kies een mooi lintje of een visdraadje om je krans op te hangen en klaar is kees! Wat zou jij voor kleuren gebruiken op je krans? Denk bijvoorbeeld eens aan de combi zwart/wit of felroze met wit.. Ik vind de krans trouwens niet eens echt specifiek voor kerst dus hang m gerust wat eerder of wat langer op..

afsluiter

Geef een reactie

