Food

DIY homemade granola

Deze week was het weer eens zo ver. Mijn voorraad muesli was er compleet doorheen gegeten. Al een tijdje ben ik het beu om het steeds kant en klaar in de winkel te kopen want: ik weet niet precies hoe het is bewerkt en bevat vaak enorm veel suiker.

Lang geleden maakte ik al eens zelf granola en man wat is dat lekker! Door alle hectiek wat betreft ons nieuwe huis, school en stage kwam het er steeds maar niet van. Vandaag knoopte ik mijn schort voor en ging lekker aan de slag in mijn keukentje. Een goed momentje om even te relaxen tussen het leren voor mijn toets door.

Op de blog van Pauline vond ik lang geleden al dit heerlijke recept wat ik ietwat naar eigen smaak heb aangepast en ook jij kunt dit in een handomdraai in elkaar zetten!

Wat heb je nodig voor de granola zelf? 100 gram havermout, 100 gram viergranen vlokken (bio AH), wat gebroken lijnzaad, 50 gram pompoenpitjes, 2 eetlepels gesmolten kokosvet of olijfolie, 3 eetlepels acacia honing en als laatste wat speculaaskruiden

Verwarm allereerst je oven voor op 180 graden. Doe de hierboven beschreven ingrediënten in een mengkom en roer dit met een houten lepel goed door elkaar. Pak nu een groot plat bakblik of een dichte bakplaat. Hierop leg je een vel bakpapier. Je spreid de granola goed uit over het bakpapier. Nu gaat het voor 20 minuutjes in je oven. Wees gewaarschuwd dit ruikt echt gruwelijk lekker!!

Laat het goed afkoelen, nu is het tijd om een persoonlijk tintje aan de granola te geven.. Je kunt het pimpen met allerlei lekkers en dit is wat ik er doorheen mixte nadat het afgekoeld was en het in mijn voorraadpot ging:  handje gehakte pistachenootjes, handje gehakte amandelen, handje cocos snippers, wat cranberries naar smaak, een paar gedroogde abrikozen in stukjes gesneden en wat dadels in stukjes gesneden. Roer dit alles er door en stop het in een luchtdichte pot. Volgens Pauline kun je de granola zeker 2 weekjes goed houden maar dan is de pot bij mij al lang leeg!

Wat zou jij toevoegen aan je eigen Granola? Wil je het helemaal leuk maken pak dan zo’n mooie weckpot en maak daarop je eigen persoonlijke label. Dit kan je doen met bijvoorbeeld een krijtlabel waarop je schrijft wat er in je pot zit of hang een vrolijk kartonnen label met wat bakerstwine rond de hals van de pot.

8 gedachten over “DIY homemade granola

Geef een reactie

