creatief

Haal meer uit je kleurboek (DIY)

Als ik internet afstruin is volgens mij iedereen aan het kleuren geslagen of is deze hype inmiddels alweer een beetje overgewaaid? Ik kreeg vorig jaar aan het einde van mijn stage een kleurboek als bedankje en ging daarin vol goede moed aan de slag.

Eind van het jaar pakte ik mijn postproject weer op en ook daarbij stuurde ik graag kleurplaten mee maar deze scande ik altijd in omdat het een duur en mooi boek was. Ergens eind januari liep ik weer eens door de Action en daar kwam ik een budgetversie tegen van een kleurboek voor volwassenen. Kijk die kan ik zonder schroom gebruiken om te gebruiken voor mijn snailmails. Om het kopiëren makkelijker te maken scheurde ik de kaft van het boek. Alle losse kleurplaten stopte ik in een mooi opbergmapje bij elkaar.

Zo heb je alle kleurplaten redelijk overzichtelijk en netjes bij elkaar. Deze week bedacht ik dat je met zo’n kleurplaat eigenlijk veel meer kunt doen dan alleen simpel inkleuren! Ben jij benieuwd wat ik van de kleurplaten heb gemaakt? Lees dan zeker even verder en wie weet kan ik jou inspireren om lekker creatief aan de slag te gaan!

Wat heb je nodig? een kleurplaat naar keuze, vind je deze te mooi om zomaar te gebruiken maak er dan een kopietje van. Ik pakte hiermee een kadootje in. Daarvoor gebruikte ik een kopie van een kleurplaat op a4 formaat. Let op wacht wel even tot de inkt goed droog is anders ga je lelijke vegen op je kadootje maken. Inpakken kun je gewoon doen zoals jij gewend bent. Gebruik kleurige washitape om het geheel vrolijker te maken. Voor dit kadootje gebruikte ik rode washitape met witte hartjes ( zie je niet op deze foto)

Vouw een envelope van een kleurplaat naar keuze. Dit kan zowel in de lengte van het papier als de breedte. In de lengte krijg je een smalle enveloppe als deze. In de breedte krijg je een meer standaard envelope. Ik plakte de delen op elkaar met dubbelzijdige tap en ter decoratie bracht ik aan de zijkantjes wat washitape aan. Later plakte ik de envelope dicht en wederom ging daar deze vrolijke washitape op. Tip: plak altijd eerst je envelope dicht met dubbelzijdig tape of gewoon plakband. Washitape trek je er namelijk zo af en zo kan ongestoord in je envelope worden gesnuffeld door iemand anders dan de ontvanger.

Voor mijn snailmail wilde ik graag een zomers tintje en daarom gebruik ik deze vrolijke kleurplaat met ananasprint. Dit was ook gelijk het thema voor de rest van de snailmail. Voor de stevigheid plakte ik de plaat met dubbelzijdig tape op wat kraftkarton en daarna vouwde ik het dubbel zodat je een soort boekje hebt. Wanneer ik mijn snailmail af heb vind ik het leuk om bakerstwine te gebruiken om het mapje dicht te maken.

Van een grote kleurplaat kan je uiteraard een mini versie maken. Kopieer simpelweg de kleurplaat naar keuze en knip deze in de lengte of breedte door de helft. Meet aan je hoesje hoe groot het kleurplaatje moet zijn om er in te passen. Let op gooi je restjes niet weg want hierna laat ik je zien wat voor leuke dingen je hiermee kunt doen. 

Van doorzichtige kaartenzakjes maak ik minizakjes. Knip het folie op het gewenste formaat en maak de openstaande zijde eventueel dicht met washitape zodat het echt een zakje is en er niets uit kan vallen. Van de restjes van het mini kleurplaatje knipte ik stukjes fruit uit en aan de achterkant hiervan bevestigde ik dubbelzijdig tape zodat het stickers zijn die je ook nog leuk in kunt kleuren!

Van de kleurplaat met grote ananassen knipte ik een ananas uit een restje en hieraan bevestigde ik een grote paperclip.  Plak de paperclip ‘vast’ met een klein stukje dubbelzijdig tape. Vervolgens pak je een klein stukje papier wat je over het te plakken deeltje van de paperclip eveneens vastzet met dubbelzijdig tape. Zo past het helemaal bij het zomerse thema. 

Knutsel jij weleens met kleurplaten?

6 gedachten over “Haal meer uit je kleurboek (DIY)

Geef een reactie

