creatief

DIY big notebook

In mijn vorige DIY decoreerde ik de kaft van een notitieboekje in Hollandse stijl. Vandaag heb ik voor jullie een wat groter notitieboek in romantische sferen. Wederom komen de lintjes, het strikje en het roosje van lintjeswinkel.nl. Dit keer heb ik het niet helemaal stap voor stap op de foto gezet maar het komt grotendeels overeen met het kleinere boekje!

Wat heb je nodig?

Breed lint met roosjesprint 22mm, smal felroze satijnlint 4mm, een leuk strikje, een roosje van satijnlint, breed rood elastiek 16mm, een grote knoop, kant met boogjes 10mm, een lijmpistool, dubbelzijdig tape, washi tape, een schaar en een mooie afbeelding naar keuze. En natuurlijk een notitieboekje met een saaie kaft..

Je begint met een leeg notitieboek en knipt de lintjes op maat. Dit keer heb ik ze rond de gehele kaft gedaan, dus zowel binnen als buitenkant. Het brede roosjes lint plakte ik aan de binnenzijde met de uiteinden over elkaar heen. Het roze satijnlint deed ik precies andersom en zoals op de foto zie je dat de uiteinden aan de voorzijde van de kaft zitten. No worry, hier komt straks het strikje overheen.

Het strikje plakte ik voor de stevigheid vast met een klein dotje lijm uit het lijmpistool. Let op niet teveel anders komt het er vanonder. Ik plakte eerst de kant vast die op het roosjes lint zat, de andere kant van het strikje laat je nog even los van de kaft. Op die manier kan je straks het kant er nog netjes onder leggen.

Je pakt nu het elastiek en legt het rond de kaft. Trek het een klein beetje aan zodat het niet te los zit, knip het dan op maat. Pak nu je knoop en lijm de uiteinden van het elastiek met een klein beetje lijm uit het lijmpistool vast aan de achterzijde van de knoop. ik knipte de uiteinden wat schuin af omdat het er anders iets minder netjes uitziet.

Draai het elastiek weer andersom en lijm nu met een klein beetje lijm uit het lijmpistool het roosje vast op de knoop. Let op niet teveel lijm gebruiken anders ga je dit zien.

Het boekje ziet er nu zo uit, houd je niet van kant dan kun je nu beginnen met de afbeelding op de kaft te plaatsen. Ik vond het zelf nog wat kaal en ik houd enorm van kant. Daarom voegde ik een strookje kant toe wat geheel rond de kaft ging en ik vastzette met een klein beetje lijm uit het lijmpistool aan de binnenzijde van de kaft.

Al heel lang verzamel ik allerlei plaatjes en deze bewaar ik tot ik er een geschikt doel voor heb. Zo ook met dit prachtige plaatje van een oud servies. Ik knipte het plaatje op maat en plakte het vast met dubbelzijdig tape. Omdat ik het nog wat te steriel vond heb ik er met vrolijke stukjes washitape nog 2 hoekjes beplakt. Zo lijkt het net of het plaatje nonchalant met wat tape vastzit op het boekje. En klaar is je boekje.

Nu ben ik nieuwsgierig, heb jij na mijn blogposts al notitieboekjes versierd? Laat je een foto achter op mijn Facebook pagina?

afsluiter

Een gedachte over “DIY big notebook

Geef een reactie

